Søvn og overgang fra grød til brød

21. oktober 2008

Alder:
7 mdr.

Søvn og overgang fra grød til brød

Kære Helen

Min datter er nu 7 1/2 måned, bliver 8 måneder 7. november. Hun spiser godt (bryst og grød), er normalvægtig og aktiv.

Efter at have læst flere indlæg i din brevkasse er jeg blevet forvisset om, at ændringerne i hendes søvnmønster er helt normale i forhold til hendes motoriske og følelsesmæssige udvikling.

Som så mange andre børn i den alder, er hendes ellers gode søvn om natten blevet til natteroderi. Det starter faktisk ofte 1 time eller 2 efter, hun er blivet puttet kl. 19.00.

Det er måske tidligt at putte hende til natten, men her er hun meget træt, og hun falder forholdsvist nemt i søvn i sin egen seng, mens jeg sidder ved siden af med hovedet ind over tremmekanten, så hun kan røre mit hår (en ubekvem, men nødvendig stilling, hvis jeg vil have hende til at sove : -) ).

Men i stedet for at sove de normale syv timer i streg er hun altså begyndt at vågne i løbet af aftenen og tre - fire gange om natten. Det er en uholdbar situation for os begge to, hun er træt om dagen, og når jeg starter på arbejde om tre uger, kan jeg heller ikke holde til at vågne så mange gange.

Indtil nu har jeg forsøgt ikke at amme igen, første gang hun vågner, hvis det kun er et par timer siden, hun ammede sidst. I stedet går jeg med hende, mens hun græder og forsøger at lægge hende i sengen igen. Det lykkedes nogen gange, men andre gange ender det alligevel med, at jeg ammer hende i søvn i vores seng, og her bliver hun så natten igennem.

Hvis hun først vågner sidst på aftenen omkring kl. 23.00 ammer jeg hende. Her kan hun spise i lang tid, måske 10-15 min. Så noget siger mig, hun er sulten. Men selv om hun spiser godt her, sover hun ikke igennem til tidlig ...

Annonce

... morgen.

Hvad skal jeg gøre? lade være at amme hende til natten og give hende vælling i stedet for? Give hende grøntsagsmos kl. 17.00 og grød igen, inden hun skal sove kl. 19.00 plus vælling til natten kl. 23.00? Hvor meget mælk behøver hun i 8 måneders alderen?

Min mand overtager barslen, og det er min mening, at hun skal have dækket dagens mælkeindtag med flaske, hvis hun altså vil tage den? Så kan jeg måske fortsætte med at amme tidlig morgen og sen eftermiddag/aften. Hvor mange flasker skal hun have i løbet af dagen (mellem 8.00 og 14.30).

Sådan ser hendes kostplan ud:

tidlig morgen: ammer

kl. 8.00: havregrød (2 dl)

Sover ca. fra kl. 9-11.00

kl. 11.00: ammer

kl. 12.00: øllebrød med frugtmos eller kartoffelmos med avokado

Sover fra ca. 13-14.30

kl. 15.00: frugtmos med lidt grød

Sover ca. en halv time sidst på eftermiddagen

kl. 17.00: ammer

kl.18.00: grøntsagsmos med kød

kl. 19.00: ammer og puttes bagefter

Som du kan se på kostplanen, er jeg ikke rigtig kommet i gang med at give hende brød og pålæg. Hun har først fået sin første tand i denne uge. Men er det ikke på høje tid, jeg også begynder at give hende brød, og hvordan skal overgangen være fra grød til brød?

Jeg har en ide om, at hendes søvnproblemer måske skyldes manglende kost i løbet af dagen. Når hun ammer om dagen, har hun ofte ikke tid til at spise igennem, men skal hurtigt videre.

Det er pinligt, jeg har faktisk en datter mere, så jeg burde kunne huske det hele, som var det i går. Men den ældste pige er syv år, så det er nogen tid siden, jeg stod med samme problematik.

Håber du kan holde rede i alle spørgsmålene. Jeg glæder mig til at høre dine svar

Venlig hilsen
Christine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder